Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r.) prowadzę obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentuję obserwacje Celem ukierunkowanej działalności przedszkola jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej , określane jako dojrzałość szkolna. W październiku przeprowadziłam badanie gotowości szkolnej – diagnoza WSIP. Po analizie wyników diagnozy można stwierdzić, że zdecydowana większość dzieci chętnie bierze udział w zabawach i zajęciach organizowanych przez nauczyciela, potrafi grupować przedmioty według różnych kryteriów oraz umieszczać je w odpowiednie miejsce w już ułożonym szeregu. Nie wszystkie dzieci są zainteresowane osiągnięciem celu, starają się dokończyć pracę, okazują radość z osiągniętego wyniku, potrafią zapamiętać i wykonać polecenie. Dzieci szczególnie 5 letnie mają ogromną potrzebę zabawy swobodnej , kontaktów z innymi dziećmi . Diagnoza wykazała u nich niedojrzałość emocjonalną . Starają się jednak pomagać innym, opiekować się jeśli zajdzie taka potrzeba. Starają się w miarę swoich możliwości badać przedmioty i pytać o przyczyny obserwowanych zjawisk. Jeśli chodzi o umiejętności związane z przygotowaniem do nauki czytania i pisania 2 radzi sobie bardzo dobrze 3 dość dobrze, 9 dzieci wymaga intensywnej pracy indywidualnej w ranku celem utrwalania i rozwoju umiejętności analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej . Większość  ma problemy z orientacją w schemacie własnego ciała oraz umiejętnościami z zakresu edukacji matematycznej. 
Potrafią jednak nazwać  dni tygodnia  pory roku, podają  dane dotyczące miejsca zamieszkania

Wyniki obserwacji dzieci i analiza wyników diagnozy zobligowały mnie do opracowania 6 programów do pracy indywidualnej: