PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
Listopad
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Wieje i pada
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią; - rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody; - zna konsekwencje nieodpowiedniego stroju - choroba; - wskazuje różnice występujące pomiędzy dniem i nocą; - dostrzega różnice w wyglądzie chmur – kolor, kształt; - rozumie znaczenie kolorów chmur – zapowiadają pogodę; - dostrzega siłę wiatru; - zna sposoby wykorzystywania siły wiatru i jej negatywne skutki; - sprawdza siłę i kierunek wiatru za pomocą pasków krepiny na patyku; - określa podobieństwa i różnice wiatraków: zabawki, elektrycznego, do przemiału mąki, wytwarzającego prąd.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - uważnie słucha tekstów literackich; - buduje wypowiedzi na określony temat; - posługuje się określeniami: plucha, mżawka, szaruga, słota, szaruga jesienna; - zna określenia dotyczące deszczu: dzwoni, bębni, dudni, tłucze, gra, kapie, leje, siąpi, mży...; - zna określenia dotyczące wiatru: wietrzyk, wiaterek, zawierucha, wichura, dudni, gwiżdże, piszczy...; - odczytuje obrazkową instrukcję; - globalnie czyta podpis do obrazka 6 parasoli; - globalnie czyta wyraz: parasole; - wykonuje ćwiczenia oddechowe - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, wydłuża fazę wydechu, reguluje siłę i długość wydechu; - usprawniania ruchome narządy mowy; - prawidłowo realizuje dźwięki sz, f; - ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: tu-tuuuu; fiu-fiu; dum-dum-grum, tum-tum-bach; plim-plum-bęc.
Aktywność matematyczna: - tworzy zbiory sześcioelementowe; - zna liczbę sześć i jej znak graficzny - cyfrę 6; - praktycznie rozkłada liczbę sześć na składniki; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; - posługuje się określeniami: duży – mniejszy - mały, długi – krótszy - krótki, gruby – cieńszy - cienki; - tworzy rytmiczny układ obrazków; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - umiejętnie łączy farby w celu uzyskania nowych kolorów – odcieni szarości; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Poryw wiatru Cortot; - rozwija twórczą wyobraźnię w trakcie własnej działalności plastycznej przy zastosowaniu określonych środków ekspresji; - eksperymentuje w poszukiwaniu barw i formy zobrazowania deszczu; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową; - rozwija sprawność manualną; - rysuje abstrakcyjne znaki graficzne; - zapełnia kontury barwą; - rozumie zasady kodu graficznego; - buduje z klocków konstrukcje pionowe i poziome z zachowaniem zasad równowagi.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Listopadowa piosenka; - podejmuje próby śpiewu solowego lub w duecie; - rozwija poczucie rytmu; - rozróżnia: zwrotki, refren; rozwija wrażliwość i wyobraźnię muzyczną; - kształci percepcję słuchową; - zna instrumenty: trąbka, flet, bęben, fortepian; - ilustruje ruchem treść piosenki, - doskonali syntezę i analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija ogólną sprawność i zwinność; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg; - ilustruje ruchem treść piosenki. |
+
+
+
+
+
+
+ +
+
+
+ + + +
+
+
+
+
+ +
+ + + +
+
+ +
+
+
+
+
+ + + + + +
+ + + + + + + + +
+ + + + |
+
+ +
+ |
Listopad
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Mój kraj |
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - współpracuje w zespole; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - interesuje się własną miejscowością - poznaje budowle, pomniki, miejsca pamięci oraz herb; - zna własny adres; - rozumie potrzebę pamiętania własnego adresu; - zna herb Warszawy; - zna godło Polski; - zna nazwę pierwszej stolicy Polski - Gniezno; - zna symbole: Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska; - orientuje się na mapie Polski; - zna symbole narodowe: hymn, flaga, godło i rozumie ich znaczenie; - wie, jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu; - rozwija tożsamość narodową; - zna kontynent na którym leży Polska - Europa; - wie, że Polska jest częścią Unii Europejskiej; - zna symbol Unii Europejskiej - flagę.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawną gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozumie określenie adres; - opowiada treść historyjki obrazkowej z uwzględnieniem następstwa zdarzeń - używa określeń: najpierw, potem, później, na końcu; - zna legendy dotyczące powstania Warszawy i państwa polskiego; - rozumie określenia stolica; - czyta globalnie napisy: mapa Polski, Tu jest flaga Polski.; - czyta globalnie wyrazy: flaga, godło; - zna obraz graficzny głoski f – litery f, F; - posługuje się określeniami: flaga, godło, hymn, symbole narodowe; - rozwija zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy; - wykonuje ćwiczenia pionizujące język; - utrwala prawidłową realizację dźwięku sz; - usprawnia mięśnie narządów artykulacyjnych.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie w zakresie 6; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; - rozkłada liczby 6 na dwa składniki, z których jeden jest dany (przygotowanie do odejmowania); - rozumie określenia: z lewej/prawej strony; - rozwija logiczne myślenia.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija proces percepcji w zakresie elementów kulturowych poprzez dzieła sztuki, ilustracje i teksty literackie; - rozwija twórczą wyobraźnię, - wykorzystuje zdobyte wiadomości w procesie twórczym, z wykorzystaniem charakterystycznych dla danego regionu środków ekspresji; - zna zabudowę starej i nowoczesnej zabudowy Warszawy; - rozpoznaje, nazywa budowle, zabytki i pomniki stolicy; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową; - rozwija sprawność manualną; - swobodnie kreśli linie; - poszerza doświadczenia konstrukcyjne; - rozwija pomysłowość i wyobraźnię.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Nasza warszawska Syrenka; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - zna hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego; - rozwija poczucie rytmu i frazy muzycznej; - doskonali analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija ogólną sprawność fizyczną; - ćwiczy mięśnie tułowia; - sprawnie porusza się krokiem dostawnym po obwodzie koła. |
+ + +
+
+ + + +
+ +
+
+ + + +
+ + + + +
+
+
+
+
+ + +
+ +
+
+ +
+ +
+ +
+
+
+
+ + + + +
+ + + + +
+ + + +
|
+
+
+ +
|
Listopad
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Wszyscy mają domy
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - uczy się radzić sobie z przegraną; - zna własny adres; - nazywa budynki w najbliższej okolicy, dostrzeganie różnic w ich wyglądzie; - zna domy zwierząt; - przyporządkowuje sprzęty domowe do pomieszczeń; - zna zwierzęta domowe.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - interpretuje powiedzenia dotyczących domu, np. dom otwarty, wymówić dom, trząść domem...; - interpretuje przysłowia: Jak ty komu, tak on tobie. Wolnoć Tomku w swoim domku - czyta globalnie wyrazy: dom, domy, wazony, dywany; - rozumie określenie perski dywan; - zna obraz graficzny głoski o – litery o, O; - czyta globalnie wyrazy: dom, dywany; - czyta globalnie zdania obrazkowo - wyrazowe; - wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach; - posługuje się nazwami zwierząt ich domów; - wykonuje ćwiczenia pionizujące język; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych; - rozumie określenia: nad, z lewej/prawej strony; mniej/więcej; - rozpoznaje i nazywa figury geometryczne; - tworzy budowle z klocków według wzoru -poprawnie odtwarza układ przestrzenny, rozpoznaje, kształty, kolory i liczbę klocków oraz ich wzajemne położenie; - odróżnia odległości: blisko, daleko, bliżej, dalej; - rozumie określenia: na prawo/lewo od; - posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija sprawność percepcyjną w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów domów (kształty, wielkość, proporcje, cechy charakterystyczne); - rozwija umiejętności warsztatowe i wyobraźnię poprzez wykonanie prostych kompozycji na płaszczyźnie; - wzbogaca wiedzę o zagadnienia z zakresu architektury na poziomie elementarnym; - rysuje pod dyktando; - rysuj linie proste po śladzie i samodzielnie; - doskonali umiejętność odwzorowywania; - rysuje linie proste, pionowe w liniach - z góry na dół; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - odróżnia architekturę współczesną od zabytkowej; - podejmuje prace zespołowe w zabawach budowlano – konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Rozśpiewany blok; - kształtuje poczucie rytmu i frazy; - poszerza wiedzę o instrumentach muzycznych: kontrabas, saksofon, wielki bęben, harfa; - ilustruje ruchem treść piosenki; - rozpoznaje dźwięki i nazywa rzeczy i zwierzęta, które je wydają; - doskonali syntezę sylabową; - rozwija słuch fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija zwinność i sprawność ruchową; - wzmacnia mięśnie rąk i nóg; - ilustruje ruchem treść wiersza; - kieruje się w zabawie umownymi sygnałami.
|
+ + +
+ + +
+ +
+
+ + +
+
+ + + +
+ +
+
+
+ + + + +
+
+
+
+ + +
+ + +
+
+ + +
+ +
+ +
+ + + + + |
+
+
+
+ + +
+ |
Listopad
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Zwierzęta przygotowują się do zimy
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - w czasie zabaw posługuje sie umiarkowanym głosem; - wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy: zasypianie, zmiana futra, gromadzenie zapasów; - zna zwierzęta zapadające w sen zimowy: wiewiórka, niedźwiedź, borsuk, suseł; - rozumie zjawisko zapadania w sen zimowy przez zwierzęta; - zna ptaki odlatujące do ciepłych krajów: bocian, żuraw, kukułka i ptaki pozostające u nas na zimę: wróbel, gołąb, sroka; - zna sposób zachowania niedźwiedzia w zależności od pory roku.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź kilkuzdaniową na określony temat; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozwija zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy; - zna obraz graficzny głoski s – litery s, S; - czyta globalnie wyrazy: suseł, ptaki, Polska, Afryka; - czyta globalnie napis: Sen lasu; - odczytuje obrazkową instrukcję; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich; - definiuje przewodnią myśl utworu; - układa historyjkę według chronologii wydarzeń - opowiada jej treść; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową; - usprawnia wszystkie mięśnie artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego; - rozumie określenia z lewej/prawej strony; - inwentaryzuje zapasy w spiżarniach wiewiórki - przelicza, porównuje liczby; - używa określeń najwięcej, najmniej, więcej, mniej; - układa dowolne wzory z figur geometrycznych - rozpoznaje i nazywa podstawowe figury; - dostrzega następstwo pór roku; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wykonuje obrazek techniką origami płaskie z koła; - odzwierciedla w formie przestrzennej wygląd jeża; - rozwija proces percepcji inspirowanej kontaktem ze środowiskiem naturalnym i dziełami sztuki; - rozwija twórczą wyobraźnię w czasie analizy tekstu i ilustracji; - stosuje zdobytą wiedzę na temat ptaków odlatujących i zimujących w Polsce; - tworzy pracę plastyczną z wykorzystaniem określonych środków ekspresji twórczej; - rysuje proste kształty po kropkach i samodzielnie; - nabywa umiejętności samodzielnego planowania rysunku. Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Kto tu mieszka?; - podejmuje próby śpiewania w małych zespołach; - dostrzega zmiany dynamiki; - reaguje na sygnał słuchowy; - rozwija poczucie rytmu; - ilustruje ruchem treść piosenki; - rozwija słuch fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących; - wyodrębnia w wyrazach pierwszą głoskę; - doskonali analizę i syntezę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija ogólną sprawność fizyczną; - ćwiczy mięśnie tułowia; - ilustruje ruchem treść wiersza.
|
+
+
+
+
+
+
+
+ +
+ +
+ +
+ +
+
+
+ + +
+
+
+ +
+
+
+
+
+
+
+ +
+ + + + + + + + + +
+ + + + |
+ +
+
+
+ |
Grudzień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Czekamy na Mikołaja
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna bajkową krainę Mikołaja; - dostrzega elementy związane z Mikołajkami na wystawach sklepowych; - rozwija uczucie empatii dla innych przeżywających smutne chwile; - rozwija zmysł dotyku.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - domyśla się treści obrazka odsłanianego fragmentami; - odtwarza z pamięci treść i szczegóły obrazka po zasłonięciu jego fragmentów; - zna obraz graficzny głoski m – litery m, M; - czyta globalnie wyraz Mikołaj; - czyta globalnie napisy: Mikołaj i sanie, Mikołaj i komin, dla Mikołaja; - odczytuje kod literowo-barwny; - usprawnia wszystkie ruchome narządy artykulacyjne - ze szczególnym zwrócenie uwagi na pionizację języka; - prawidłowo artykułuje dźwięk cz.
Aktywność matematyczna: - zna liczbę siedem i jej znak graficzny - cyfrę 7; - różnicuje i porównuje wzrastające wielkości; - posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych; - tworzy rytmiczny układ elementów; - rozumie określenia: po równo, tyle samo.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rysuje kredkami - odzwierciedlanie w formie plastycznej wyglądu Mikołaja; - odzwierciedla w formie plastycznej własne pragnienia i marzenia; - rozwija proces percepcji przy rozpoznawaniu tradycji mikołajkowych; - rozwija twórczą wyobraźnię i ekspresję poprzez kontakt z literaturą i sztuką; - wzbogaca wiadomości na temat zwyczajów mikołajkowych i wykorzystuje je w tworzeniu prostych układów kompozycyjnych;. - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - rysuje linie po śladzie kropek; - kreśleni różnorodne znaki graficzne.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Idzie święty Mikołaj; - dostrzega zmiany barwy dźwięków; - reaguje na sygnał słuchowy; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - wykonuje układ ruchowy do piosenki Jingle bells; - rozwija poczucie rytmu; - rozwija słuch fonematyczny poprzez tworzenie wyrazów rozpoczynających się określoną sylabą; - doskonali syntezę i analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas pokonywania toru przeszkód; - nabiera wprawy w wykonywaniu serii zadań ruchowych. |
+
+ +
+
+
+ + + +
+
+ +
+
+ + +
+ +
+
+
+
+
+
+ + + +
+ + + + +
+ +
+
+
+
|
+ + +
+
|
Grudzień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Krawcowa
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna pracę krawcowej i narzędzia potrzebne do jej wykonywania; - zna rodzaje materiałów z których wykonane są ubrania: wełna, polar, płótno, bawełna, sztuczne futro; - zna etapy szycia sukienki; - rozumie konieczność ostrożnego obchodzenia się z igłami i kującymi roślinami; - zna roślinę egzotyczną - kaktus; - rozwija umiejętność radzenia sobie z porażką.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - dostrzega humor tekstu literackiego; - rozumie określenia: faktura, krawiec, projektant mody; - posługuje się określeniami: szpilki, szpuleczki, maszyna do szycia oraz nazwami ubrań; - zna obraz graficzny głoski u – litery u, U; - czyta globalnie wyraz: ubrania; - czyta globalnie napisy: 6 sukienek, 0 sukienek; - opowiada treść obrazków z uwzględnieniem następstwa zdarzeń; - interpretuje powiedzenie Robić z igły widły.; - prawidłowo realizuje dźwięki szeregów szumiącego i ciszącego; - pionizuje język.
Aktywność matematyczna: - orientuje się w schemacie własnego ciała: lewa/prawa ręka, nazwy palców; - zna liczbę zero i jej znak graficzny - cyfrę 0; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; - dostrzega różnice w wyglądzie guzików: kształt, kolor, liczba dziurek; - klasyfikuje guziki według kształtu i koloru.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija proces percepcji swobodnej poprzez rozpoznawanie i nazywanie części garderoby; - rozwija twórczą wyobraźnię przez analizę dzieł sztuki użytkowej, ilustracji i tekstu; - stosuje zdobytą wiedzę w tworzeniu projektów prostych form ubioru; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - rysuje linie proste poziome i pionowe; - tworzy dowolne kompozycje z guzików - rozwija pomysłowość i wyobraźnię.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Gdzie te igły?; - rozróżnia zwrotki i refren; - doskonali analizę sylabową; - wysłuchuje głoskę u w nagłosie. - dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - nabywa umiejętności współdziałania w parach; - rozwija siłę i wytrzymałość; - ilustruje ruchem treść wiersz.
|
+ +
+
+ +
+ +
+ + + + +
+
+
+
+
+
+ + +
+
+
+
+
+
+ + + +
+ + + + +
+ + + +
|
+
+ + +
+
+
|
Grudzień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Coraz bliżej święta
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia; - dostrzega w najbliższym otoczeniu zmiany związane z nadchodzącymi świętami; - zna sposoby dekorowania choinek i ozdabiania mieszkań dawniej i dziś; - zna drogę kartki pocztowej od nadawcy do adresata.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - zna obraz graficzny głoski a – litery a, A; - czytania globalnie wyrazy: aniołek, makowiec, karp, pierogi, kompot; - czyta globalnie napis 7 bombek; - rozumie określenia: podłaźnik, snop zboża, listonosz, skrzynka pocztowa, segregowanie, wóz pocztowy; - opowiada treść historyjki obrazkowej; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową; - usprawnia narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - tworzy rytmiczny układ elementów; - dopełnia elementy zbioru do siedmiu; - określa wielkości, kształt, kolor ozdób choinkowych; - posługuje się określeniami: na górze/dole, z lewe/prawej strony; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija proces percepcji swobodnej w zakresie kształtów i barw ozdób choinkowych poprzez obserwację kierowaną wytworów sztuki ludowej, ilustracji i literatury; - rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię przez projektowanie i wykonanie własnych ozdób choinkowych wskazaną techniką; - zapełnia barwą kontury obrazka; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Już blisko kolęda; - jest wrażliwe na frazę muzyczną; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozpoznaje odgłosy wydawane przez różne rodzaje dzwonów i dzwonków; - zna popularne kolędy; - doskonali syntezę i analizę sylabową; - wysłuchuje samogłoski w nagłosie.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas pokonywania toru przeszkód; - nabiera wprawy w wykonywaniu serii zadań. |
+
+
+
+
+
+ + + +
+
+ +
+
+ + + +
+
+
+
+
+ + +
+ + + +
+ + +
+ + + +
|
+ + +
|
Grudzień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Już zima
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy; - wie, w jaki sposób powstają płatki śniegu; - zna właściwości śniegu: suchy, sypki – nie lepi się, wilgotny – dobrze się lepi; - zna niebezpieczeństwa związane z mrozem i sposoby przeciwdziałania marznięciu; - zna sposób działania i odczytywania termometru zaokiennego; - rozumie konieczność dostosowania ubioru do temperatury; - poznaje właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - posługuje się określeniami dotyczącymi śniegu: pada, prószy, sypie, skrzypi, skrzy się...; - posługuje się określeniami dotyczącymi śniegowych gwiazdek: kruche, delikatne, wirują; - czytania globalnie wyrazy: narty, sanki, rower, piłka, płatki; - dobiera w pary obrazki, których nazwy są przeciwstawne; - rozumie określenia: szron, zamarzanie, lód, kra, góra lodowa; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową, wydłuża fazę wydechu; - usprawnia wargi, język i podniebienie miękkie.
Aktywność matematyczna: - zna liczbę osiem i jej znak graficzny – cyfrę 8; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - stopniuje pojęcia wielkościowe i wyróżniania trzy wzrastające wielkości; - odrzuca elementy zbioru tak aby pozostało tyle, ile wskazuje liczba kropek (cyfra); - rozumie określenia: na górze/dole, nad, pod, z lewej/prawej strony; - dzieli zbiór na podzbiory; - różnicuje długości: krótki, dłuższy, długi; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - wycina z papieru gwiazdki śniegowe - rozwija pomysłowość i wyobraźnię, umiejętnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami; - rozwija proces percepcji inspirowanej w zakresie barwy białej i jej odcieni poprzez obserwację przyrody i dzieł sztuki; - rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię; - stosuje zdobytą wiedzę we własnej działalności plastycznej; - dobiera odpowiednią gamę kolorystyczną dla zilustrowania zimy; - odczytuje kod graficzno – barwny; - rysuje na ograniczonej przestrzeni krótkie linie proste; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Tęgi mróz; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija poczucie rytmu; - reaguje na sygnał słuchowy; - doskonali syntezę i analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - nabywa umiejętności współdziałania w parach; - rozwija siłę i wytrzymałość.
|
+
+
+ +
+
+
+ +
+ + + +
+
+
+
+
+
+ + +
+
+
+ + +
+
+
+ +
+
+ +
+ +
+ + + + +
+ + +
|
+
+
+
|
Styczeń
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Witamy nowy rok
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zgodnie bawi się w zespole; - pokonuje niechęć przed występami na forum grupy; - zna różnorodne zegary przedmioty służące do odmierzania czasu - minutnik, klepsydra; - zna pracę zegarmistrza i narzędzia potrzebnych do jej wykonywania; - dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku; - określa zjawiska przyrodnicze oraz sposoby spędzania czasu kolejnych porach roku.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozumie określenia: sylwester, północ, minutnik, klepsydra, pory roku; - rozumie określenia: na górze/dole oraz z lewe/prawej strony obrazka; - zna obraz graficzny głoski z – litery z, Z; - czytania globalnie wyrazy: zegar, rower, sanki, piłka, narty; - czyta globalnie napisy: Zabawa z balonami, 4 pory roku; - ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: cyk, bim, bam, bom, tyk, deń; - posługuje się nazwami pór roku i miesięcy; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne, pionizuje język; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową; - prawidłowo artykułuje głoskę z.
Aktywność matematyczna: - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - podejmuje próby odczytywania godzin na zegarze treningowym; - tworzy regularności (rytmy), w których powtarzają się sekwencje 4-wyrazowe; - dostrzega rytmiczne następstwo pór roku; - dostrzega następstwo kolejnych miesięcy; - koduje rytm pór roku za pomocą liczby palców, liczby kropek i liczb w zapisie cyfrowym; - doskonali orientację w schemacie ciała; - rozumie określenia: tyle samo, po równo; - rozpoznaje i nazywa kształty figur geometrycznych: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kojarzy pory roku z barwami; - rozwija proces percepcji poprzez analizę dzieł sztuki i tekstów literackich z uwzględnieniem kolorystyki czterech pór roku; - stosuje zdobytą wiedzę przez przedstawienie zjawisk przyrodniczych z wykorzystaniem palety barw charakterystycznej dla danej pory roku; - wzbogaca język wypowiedzi plastycznej w zakresie kompozycji i barwy; - rysuje linie nieregularne w różnych kierunkach; - kreśli linie proste, pionowe po śladzie; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - wznosi budowle z klocków - rozwija wyobraźnię przestrzenną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Pory roku; - podejmuje próby solowego śpiewania refrenu; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija poczucie rytmu; - kształci wyobraźnię muzyczną; - rozwija percepcję muzyczną; - doskonali syntezę i analizę sylabową; - wysłuchuje głoski w nagłosie.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - kształci zręczność i zwinność.
|
+
+ +
+
+
+
+ + + +
+
+
+
+ +
+
+
+
+
+ + +
+
+
+
+ +
+
+
+ + + + +
+ + + + + + + +
+ + |
+
+ +
+
+
+
+
|
Styczeń
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Zimą pomagamy zwierzętom
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zgodnie bawi się w zespole; - rozpoznaje: sikorkę, wronę, gołębia, wróbla, srokę, gila, jemiołuszkę, czeczotkę, szczygła; - zna ptaki przylatujące do polski zimą; - rozumie konieczność dokarmiania zwierząt zimą; - zna zimowy pokarm ptaków i zwierząt leśnych; - zna ochronną rolę barwy futra.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawną gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - interesuje się książką jako źródłem wiedzy; - opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; - posługuje się określeniami: z lewej/prawej strony kartki; - rozumie określenia: prawda, fałsz; - zna obraz graficzny głoski g – litery g, G; - czytania globalnie wyrazy: gil, gile, sroka, karmnik oraz napis dwa ptaki; - odczytuje obrazkową instrukcję; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - rozumie określenia: obok, w, pod, na, nad; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - doskonali orientację w schemacie ciała; - wyznacza wynik dodawania na konkretach; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - kojarzy pory roku z barwami; - rozwija proces percepcji inspirowany w kontakcie z przyrodą i dziełami sztuki; - rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię poprzez analizę obrazów, ilustracji i tekstu z uwzględnieniem nastroju; - stosuje zdobytą wiedzę w tworzeniu układów przestrzennych; - rysuje krótkie linie proste w pionie i poziomie; - kreśli linie proste, pionowe po liniach kratek; - rysuje linie proste pionowe i ukośne po śladzie, kropkach i samodzielnie; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - wznosi budowle z klocków - rozwija wyobraźnię przestrzenną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę W naszym karmniku; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija umiejętności taneczne; - rozpoznaje odgłosy wydawane przez zwierzęta leśne i ptaki; - dostrzega różnice w brzmieniu wyrazów Kasia – kasza; - doskonali syntezę i analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - kształci zręczność i zwinność; - nabywa wprawy w rzutach i łapaniu piłki.
|
+
+ +
+ + + +
+ + + + +
+
+
+ +
+ + + + +
+ +
+
+
+ + +
+ + +
+ + + +
+
+
+ + +
|
+ +
|
Styczeń
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Święto babci i dziadka
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zgodnie bawi się w zespole; - nazywa członków rodziny wielopokoleniowej, określanie stopnia pokrewieństwa; - tworzy drzewo genealogiczne własnej rodziny; - wie, jak można sprawić przyjemność bliskiej osobie; - dostrzega ważną rolę dziadków w życiu dzieci; - obdarza szacunkiem i przywiązaniem członków rodziny.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawną gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozumie określenie: drzewo genealogiczne; - interpretuje powiedzenie Uśmiech jest dobry na co dzień; - zna obraz graficzny głoski w – litery w, W; - czytania globalnie wyrazy: wnuk, serca oraz napis Gramy razem; - czyta zdania obrazkowo-wyrazowe; - opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; - wzmacniania mięsień okrężny warg - usprawnia czubek języka (apeks).
Aktywność matematyczna: - rozumie określenie wokół, wiele, pośrodku, większe, mniejsze, z boku, na dole, na górze; - odwzorowuje układ elementów złożonych z figur geometrycznych; - wyodrębniania z mozaiki geometrycznej figury w kształcie koła, prostokąta, trójkąta; - nazywa kolejne dni tygodnia; - łączy przedmioty funkcjonalnie ze sobą powiązane; - liczy w zakresie 8, rozpoznaje cyfry do 8; - wyznacza sumę oczek na dwóch kostkach.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija proces percepcji poprzez analizę i interpretację obrazu, ilustracji i tekstu pod kątem zawartości emocjonalnej; - rozwija twórczą wyobraźnię poprzez formowanie w masach plastycznych, z uwzględnieniem pozytywnych emocji; - rozwija umiejętności warsztatowe poprzez komponowanie projektu medalu – symbolu miłości; - rysuje postać człowieka z uwzględnieniem szczegółów twarzy; - rysuje ciągłe linie bez odrywania dłoni od kartki; - rozumie znaczenie strzałki przy prowadzeniu linii; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Wszystkie dzieci dobrze wiedzą; - muzyczno - ruchowe - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija umiejętności taneczne.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - kształci zręczność i zwinność; - ilustruje ruchem treść wiersza.
|
+
+ +
+ +
+ +
+ + + + +
+
+ +
+
+
+ +
+ +
+ +
+
+
+
+
+ +
+ +
+
+ +
+ + +
|
+ + +
+
+
|
Styczeń
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Zimowe zabawy
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zgodnie bawi się w zespole; - zna charakterystyczne cechy zimy; - zna właściwości śniegu: suchy, sypki – nie lepi się, wilgotny – dobrze się lepi; - zna zasady bezpiecznego zachowania w czasie zabaw zimowych.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawną gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - dokonuje oceny zachowania głównego bohatera utworu; - próbuje zidentyfikować przewodnią myśl utworu; - wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach; - rozumie określenia: na górze/dole, z lewej/prawej strony obrazka; - opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń; - zna obraz graficzny głoski n– litery n, N; - czytania globalnie wyrazy: narty, sanki, buty, kijki, bałwanki, karty, banany, krany, murek, nurek; - czyta globalnie napisy: Tak wolno!, Tak nie wolno!; - posługuje się nazwami zimowych sportowców i zimowego sprzętu sportowego; - różnicuje i prawidłowo artykułuje dźwięki trzech szeregów – szumiącego, syczącego i ciszącego).
Aktywność matematyczna: - zna liczbę dziewięć i jej znak graficzny - cyfrę 9; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi; - dopełnia liczbę elementów zbioru do siedmiu, ośmiu i dziewięciu; - rozumie określenia: w koszu, poza koszem.
Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna: - rozwija proces percepcji poprzez analizę dzieł sztuki oraz obserwację zabaw i sportów zimowych; - rozwija ekspresję twórczą i sprawność manualną poprzez tworzenie postaci charakterystycznych dla tematyki zimowej; - wzbogaca język wypowiedzi plastycznej w zakresie ikonografii, barwy i kompozycji; - rysuje linie na ograniczonej powierzchni; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Zimowe sporty; - reaguje ruchem na zmiany nastroju i tempa w muzyce; - muzyczno-ruchowe - doskonali analizę i syntezę sylabową oraz syntezę głoskową; - wysłuchuje głoskę n w nagłosie i śródgłosie.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - kształci zręczność i zwinność; - nabywa wprawy w rzutach i łapaniu piłki.
|
+
+ + +
+
+ + + +
+ +
+
+
+
+ +
+
+
+
+
+
+ + +
+ +
+
+
+ + +
|
+
+ +
+
+
|
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
Wrzesień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
W przedszkolu
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zna zasady korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy, atrakcyjnych zabawek, gier, układanek; - odkłada zabawki na wyznaczone miejsca; - zna pomieszczenia przedszkola; - wie, jak bezpiecznie poruszać się w budynku przedszkola; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - uważnie słucha poleceń i stosuje się do nich, - przestrzega reguł zabawy; - wie, w jaki sposób znaczki porządkują życie w przedszkolu.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - uważnie słucha tekstów literackich; - buduje wypowiedzi na określony temat; - wiąże opis słowny z osobą, zabawką; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich; - próbuje zidentyfikować przewodnią myśl utworu literackiego ; - wykonuje ćwiczenia oddechowe - zachowuje prawidłowy tor oddechowy; - usprawnia ruchome narządy narządów mowy – język, policzki, wargi.
Aktywność matematyczna: - grupuje obiekty w sensowny sposób (te pasują do siebie; są podobne) oraz rozdziela je (te są inne od tych) ; - rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne; - posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna i techniczna: - zna pojęcie obraz; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Zabawy dziecięce P. Breugel; - stosuje zdobytą wiedzę we własnej działalności plastycznej – przedstawić postać i jej cechy charakterystyczne, radość wynikającą z zabawy; - sprawnie posługuje się wybraną techniką plastyczną dla wyrażania swoich przeżyć; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową; - rozwija sprawność manualną; - rysuje linie nieregularne w różnych kierunkach.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Wrzesień przedszkolak; - zna budowę piosenki: zwrotki, refren; - rozpoznaje dźwięki wydawane przez zabawki; - rozwija poczucie rytmu; - ilustruje ruchem treść piosenki; - doskonali syntezę i analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija ogólną sprawność i zwinność; - doskonali umiejętność poruszania się krokiem dostawnym,; - ilustruje ruchem treść piosenki.
|
+
+ + +
+
+ + +
+ + + + +
+
+
+
+
+
+
+ +
+
+
+ + +
+ + + + + +
+ + +
+
|
+ |
Wrzesień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Moja grupa |
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - współpracuje w zespole; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - używa zwrotów grzecznościowych; - zna zasady pełnienia dyżurów; - dba o porządek w najbliższym otoczeniu; - wykonuje prace na rzecz całej grupy; - dostrzega podobieństwa i różnice pomiędzy ludźmi.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - odbiera, rozumie i wyraża treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu; - opowiada treść historyjki obrazkowej z uwzględnieniem następstwa zdarzeń - używa określeń: najpierw, potem, później, na końcu; - nazywa przeżycia i uczucia postaci na obrazkach; - rozumie określeni: prawa, prywatność, godność osobista, tożsamość, swoboda, szacunek; - czyta globalnie napis Prawa dziecka; - rozwija świadomość ciała w obrębie aparatu artykulacyjnego - nazwa: język, wargi, zęby, podniebienie.
Aktywność matematyczna: - tworzy i kontynuuje regularny wzór (szlaczek); - rozwija orientację w schemacie własnego ciała; - liczy w dostępnym zakresie; - rozwija logiczne myślenia.
Aktywność plastyczna i techniczna: - rysuje twarz z uwzględnieniem szczegółów; - tworzy dowolne wzory z różnorodnych linii: proste, faliste, grube, cienkie, krótkie, długie; - konstruuje według własnych pomysłów budowle z klocków o różnym sposobie łączenia; - tworzy według własnych pomysłów kompozycje z mozaiki geometrycznej; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Tadeusz Makowski Kapela dziecięca; - wie co to jest portret;
- dokonuje analizy portretów pod kątem,
budowy ciała, proporcji, cech indywidualnych - potrafi wykorzystać swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – przedstawić portret kolegi/ koleżanki z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych fizycznych i psychicznych; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową; - rozwija sprawność manualną; - rysuje linie nieregularne.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Grzeczne słówka; - ilustruje ruchem treść piosenki; - gra na instrumentach perkusyjnych; - rozwija poczucie rytmu; - reaguje na sygnał słuchowy; - wyodrębnia wyrazy w krótkich zdaniach; - doskonali analizę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - rozwija zręczność i zwinność; - sprawnie wykonuje skoki. |
+ + +
+ + + + +
+ + + +
+
+
+
+ + + +
+ +
+
+
+
+ +
+
+ + +
+ + + + + + +
+ + + |
+
+
|
Wrzesień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Minęły wakacje
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - w czasie zabaw i zajęć porozumiewa się umiarkowanym głosem; - współpracuje w zespole; - uważnie słucha poleceń; - zna charakterystyczne cechy krajobrazu: góry, morze, pojezierze, las; - zna wygląd stroju góralskiego; - zna zasady właściwego zachowania się w lesie; - zna zwierzęta leśne.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - ocenia zachowania postaci na obrazkach; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich; - definiuje przewodnią myśl utworu; - czyta globalnie wyraz las; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową, wydłuża fazę wydechu; - wykonuje ćwiczenia usprawniające język i policzki.
Aktywność matematyczna: - posługuj się określeniami: długie, krótkie, dłuższe, krótsze, takie same; - grupuje przedmioty według kształtu; - porównuje liczebności zbiorów, stosuje określenia: jest mniej, jest więcej, jest tyle samo, o jeden mniej, o jeden więcej; - zna liczbę jeden i jej znak graficzny – cyfra 1; - rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna i techniczna: - rysuje linie po śladzie, - precyzyjnie zapełnia barwą kontury rysunku; - lepi z plasteliny - odzwierciedla wygląd oscypka w formie przestrzennej; - rysuje linie faliste - krótkie i długie; - poznaje właściwości piasku mokrego i suchego; - tworzy kompozycje z mozaiki geometrycznej według wzoru; - wykonuje pracę przestrzenną - żaglówka; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Chłopcy na brzegu Albert Edelfelt, zwracając uwagę na kolorystykę i nastrój; - wykonuje pracę plastyczną zainspirowaną dziełem sztuki i własnymi wspomnieniami z wakacji; - tworzy dowolne kompozycje z materiału przyrodniczego; - rysuje linie nieregularne oraz proste ukośne po śladzie i samodzielnie; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Pamiątki z wakacji; - rozwija pamięć muzyczną; - doskonali poczucie rytmu; - przyporządkowuje dźwięki do obrazka przedstawiającego miejsce, w którym możemy je usłyszeć; - ilustruje ruchem treść piosenki.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - rozwija zwinność i sprawność ruchową.
|
+ + +
+
+ + +
+ + +
+ + + + +
+
+
+
+
+ +
+
+ + +
+ + +
+ +
+
+
+
+ +
+ + + +
+
+ + + + |
+ +
+ |
Wrzesień
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Ruch drogowy
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - współpracuje w zespole; - rozumie znaczenie symboli - znaków: nakazu, zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych; - zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę; - rozróżnia uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie; - dostrzega sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu na drodze; - zna zakresu pracy policjanta, narzędzia pracy oraz numery alarmowe 997, 112.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozumie wieloznaczność wyrazu zebra; - czyta globalnie napis To zebra i to zebra.; - nazywa środki transportu miejskiego; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich; - definiuje przewodnią myśl utworu; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - rozwija orientację w schemacie własnego ciała – prawa / lewa strona; - tworzy regularności (rytmy), w których powtarzają się sekwencje 2- elementowe.; - zna liczbę dwa i jej znak graficzny – cyfra 2; - konstruuje grę planszową; - uczy się radzić sobie z przegraną; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna i techniczna: - dokonuje analizy dzieła sztuki - Warszawa Edward Dwurnik, potrafi wskazać relacje przestrzenne (prawa, lwa strona, góra, dół); - wykorzystuje swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – poruszając się między czernią a bielą, ilustruje słowo – zebra - odnosząc się do dwóch poznanych znaczeń; - rysuje linie nieregularne i proste, pionowe po śladzie; - precyzyjnie zapełnia barwą kontury rysunku; - konstruuje budowle z klocków o różnym sposobie łączenia.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Piosenka sygnalizatora; - rozwija poczucie rytmu; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje ruchem na zmianę tempa; - rozpoznaje dźwięki dochodzące z ulicy; - doskonali syntezę sylabową.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - rozwija zwinność i zręczność ruchową; - ilustruje ruchem treść wiersza.
|
+ + +
+ +
+
+
+
+
+ + + +
+ +
+
+
+
+
+ + + +
+
+
+
+ +
+ + + + + +
+ + + + +
|
+
+
+ |
Październik
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Jesień daje nam owoce
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna prace wykonywane w sadzie jesienią; - zna nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa; - zna owoce krajowe i egzotyczne, np. cytryna, pomarańcza, winogrona, melon; - wie, że należy myć owoce przed jedzeniem; - zna budowę owocu: skórka, miąższ, pestka/pestki; - zna przetwory owocowe: dżem, kompot, konfitury, sok; - samodzielnie wykonuje szaszłyki owocowe; - rozumie znaczenie jedzenia owoców dla zdrowia; - zna owoce trujące: cis, kalina, jemioła, wawrzynek; - rozumie zakaz jedzenia nieznanych roślin; - doskonali zmysł smaku.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - dostrzega humor tekstu literackiego; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich; - definiuje przewodnią myśl utworu; - opowiada treść historyjki obrazkowej; - posługuje się nazwami drzew owocowych; - zna obraz graficzny głoski o – litery o, O; - czyta globalnie wyrazy: owoce, okno, serce, okulary, cukierek, oko; - wiąże opis słowny z owocem; - rozumie określenia: owoce krajowe/egzotyczne/ twardy orzech do zgryzienia; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - określa właściwości owoców: rodzaj (nazwa), kształt, wielkość, kolor; - określa różnice w wyglądzie owoców tego samego gatunku; - grupuje owoce według wybranych właściwości; - porównuje liczebność zbiorów poprzez odwzorowywanie 1 do 1; - liczy w dostępnym zakresie pięciu; - rozumie określenia: w koszu, poza koszem; - orientuje się w schemacie własnego ciała; - rozwija logiczne myślenie; - uczy się radzić sobie z przegraną.
Aktywność plastyczna i techniczna: - lepi z plasteliny - odzwierciedla wygląd wybranego owocu w formie przestrzennej; - rysuje kolorową kredą - odzwierciedla kształt i kolor owoców; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną; - prowadzi linie nieregularne przecinające się; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Balthazar van der Ast Martwa natura z koszem owoców; - potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości we własnej działalności twórczej (stosując określoną technikę).
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Pac, gruszka do fartuszka; - ilustruje ruchem treść piosenki; - gra na instrumentach perkusyjnych; - dostrzega zmiany wysokości dźwięków; - doskonali syntezę i analizę sylabową; - wysłuchuje głoskę o w nagłosie; - dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - rozwija zwinność i zręczność ruchową; - wykonuje zadania ruchowe; - ilustruje ruchem treść wiersza. |
+ + +
+ +
+
+
+
+ + +
+ +
+ + + + +
+ +
+ +
+
+
+
+ +
+ + + + +
+
+
+ + + +
+
+ + + + + + +
+ + + + + + |
+
+
+ +
|
Październik
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Jesień daje nam warzywa
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - rozpoznaje i nazywa warzywa - również mało znane: dynia; - zna właściwości lecznicze cebuli; - pokonuje niechęć przed poznawaniem nowych smaków; - samodzielnie wykonuje sałatkę warzywną; - zna wartości odżywcze warzyw; - rozróżnia jadalne części roślin rosnących w ziemi i nad ziemią.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - dostrzega humor tekstu literackiego; - dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich - uzasadnia swoją wypowiedź; - prowadzi dialog z użyciem kukiełek; - poprawnie stosuje końcówki liczebników i rzeczowników w połączeniu ze sobą; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.
Aktywność matematyczna: - określa właściwości warzyw: rodzaj (nazwa), kształt, wielkość, kolor; - grupuje warzywa według nazwy; - liczy w dostępnym zakresie; - zna liczbę trzy i jej graficzny obraz – cyfra 3; - wyodrębnia zbiory trzyelementowe; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych; - odwzorowuje układ elementów; - posługuje się określeniami dotyczącymi położenia elementów w przestrzeni; - rozwija logiczne myślenie; - uczy się radzić sobie z przegraną.
Aktywność plastyczna i techniczna: - wykonuje pracę przestrzenna - kukiełka z warzyw; - dokonuje analizy dzieła sztuki - Olga Boznańska Dziewczynka z koszem warzyw w ogrodzie; - potrafi wykorzystać swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – przedstawić postać i jej cechy charakterystyczne, radość wynikającą z zabawy; - sprawnie posługuje się wybraną techniką plastyczną dla wyrażania swoich przeżyć, zainspirowane dziełem sztuki, tekstem; - konstruuje budowle z klocków drewnianych i plastikowych; - rysuje po śladzie; - precyzyjnie zapełnia barwą rysunek; - doskonali chwyt pęsetkowy; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Jarzynowy wóz; - ilustruje ruchem treść piosenki; - rozwija poczucie rytmu; - rozwija słyszenie polifoniczne; - gra na instrumentach perkusyjnych; - doskonali syntezę i analizę sylabową; - dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - rozwija ogólną sprawność fizyczną; - odtwarza ruchem, rytmy ilustrowanych układem przestrzennym.
|
+ + +
+
+ +
+ + +
+ + + + +
+ +
+
+
+ + + + +
+ +
+ +
+
+
+
+
+
+ + + +
+ + + + + + +
+ + + + +
|
+
|
Październik
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Jesień w parku
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - współpracuje w zespole; - w czasie zabaw i zajęć posługuje sie umiarkowanym głosem; - zna zwierzęta występujących w parku; - wie, jaką rolę pełnią parki w miastach; - zna zasady zachowania się w parku; - zna drzewa liściaste: dąb, kasztanowiec, klon, brzoza i iglaste: sosna, świerk, jodła; - rozpoznaje liście: dębu, kasztanowca, klonu i brzozy; - zna etapy rozwoju drzewa; - zna budowę drzewa: pień, konary, gałęzie, liście.
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - czytania globalnie wyrazy: lis, listy, listek, listki; - zna obraz graficzny głoski l – litery l, L; - rozumie określenie jesienne kolory; - posługuje się nazwami drzew: dąb, kasztanowiec, klon, brzoza; - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, reguluje siłę wydechu, poszerza wydolność oddechową; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne -pionizacja języka; - doskonali prawidłową artykulację dźwięku sz.
Aktywność matematyczna: - określa różnice w wyglądzie liści; - wyodrębnia zbiory czteroelementowe; - zna liczbę cztery i jej znak graficzny – cyfra 4; - posługuje się nazwami liczebników porządkowych w zakresie 1 – 4; - rozumie określenia: z lewej/prawej strony, owalny, na zmianę; - tworzy rytmiczne układy elementów; - dostrzega następstwo pór roku; - układa elementów w szeregu, dobiera w pary; - szacuje, których elementów jest mniej / więcej; - doskonali liczenie w dostępnym zakresie; - rozwija logiczne myślenie. Aktywność plastyczna i techniczna: - tworzy kompozycje z materiału przyrodniczego; - wyróżnia i nazywa kolory charakterystyczne dla jesieni; - dokonuje analizy obrazu - Aleksander Gierymski Człowiek w alei, zwracając uwagę na kolorystykę i nastrój; - wykonuje pracę plastyczną z materiału przyrodniczego zainspirowane tekstem i własną wyobraźnią, uwzględnia kolorystykę i nastrój adekwatny do jesieni; - rysuje pod dyktando: - rysuj linie nieregularne i ukośne; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - rozwija poczucie rytmu; - doskonali pamięć muzyczną; - podejmuje próby śpiewu solowego; - ćwiczy poprawną intonację.
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - rozwija zręczność; - wykonuje zadania ruchowe.
|
+ +
+ +
+ + +
+
+ +
+ + +
+ +
+
+
+ +
+ + + +
+
+ + + + + +
+ +
+
+
+ + + +
+ + + + + +
+ + + + +
|
+
+ +
+
|
Październik
|
|||
Temat |
Przewidywane osiągnięcia |
Poziom umiejętności |
|
|
|
P |
PP |
Jesień w lesie
|
Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna: - szanuje wytwory pracy kolegów; - przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie; - zna środowisko przyrodnicze – las; - zna korzyści, jakie ma człowiek dzięki lasom; - rozumie potrzebę dbania o las; - zna rodzaje lasu: liściasty, iglasty, mieszany; - zna las pierwotny – roślinność, zwierzęta; - zna dom mrówek – mrowisko; - zna nazwę i wygląd: pełzaka, kowalika i dzięcioła; - zna pożyteczną rolę ptaków w przyrodzie; - rozpoznaje i nazywa: borowika, rydza, kurkę, maślaka, koźlaka, muchomora; - zna budowę grzyba: kapelusz, nóżka (trzon).
Aktywność językowa: - swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć; - buduje wypowiedź poprawna gramatycznie; - uważnie słucha tekstów literackich; - rozumie określenia: grzyby jadalne, grzyby trujące, pożyteczne zwierzęta, las deszczowy; - interesuje się książką, jako źródłem wiedzy; - czytania globalnie wyrazy las, klocki, flet, dom, rower, kurtka, truje; - zna nazwy dinozaurów: meganeura, pterodont, diplodok, ceratops, stegozaur; - usprawnia ruchome narządy artykulacyjne -pionizacja języka, usprawnia wargi; - doskonali prawidłową artykulację dźwięku z, sz.
Aktywność matematyczna: - odróżniania odległości: blisko, daleko, bliżej, dalej; - posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni; - porównuje liczebności w zakresie pięciu, rozumie określenia: najmniej, najwięcej; - wyodrębnia zbiory pięcioelementowe; - zna liczbę pięć i jej znak graficzny – cyfra 5; - posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-5; - dopełniania elementy zbioru do pięciu; - odczytuje rytmiczny układ elementów; - uczy się radzić sobie z przegraną; - rozwija logiczne myślenie.
Aktywność plastyczna i techniczna: - tworzy kompozycje z materiału przyrodniczego; - wyróżnia i nazywa kolory charakterystyczne dla jesieni; - dokonuje analizy obrazu - Jerzy Kapłański Opieńki; - wykonuje pracę plastyczną z materiału przyrodniczego zainspirowane tekstem i własną wyobraźnią, uwzględnia kolorystykę i nastrój adekwatny do jesieni; - rysuje linie skośne i zaokrąglone po śladzie, linie ciągłą bez odrywania ręki od kartki; - rozumienie znaczenia oznaczeń symbolicznych – strzałka; - doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową, - rozwija sprawność manualną.
Aktywność słuchowa i muzyczna: - zna piosenkę Zbieramy grzyby; - uczestniczy w zabawie ze śpiewem; - ilustruje ruchem treść piosenki; - wie z jakiego materiału wykonane są instrumenty: klawesy, pudełko akustyczne, trójkąt, tamburyno; - rozróżnia barwy dźwięków wydawanych przez instrumenty; - rozwija poczucie rytmu; - rozpoznaje odgłosy zwierząt leśnych; - ćwiczy syntezę sylabową; - rozwija słuchu fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących;
Aktywność ruchowa: - przestrzega reguł zabawy; - reaguje na sygnał słuchowy; - reaguje na sygnał wzrokowy; - umiejętnie porusza się w korowodzie oraz krokiem dostawnym po obwodzie koła; - rozwija ogólną sprawność fizyczną.
|
+ +
+ + + +
+ +
+ +
+
+ + + +
+
+
+
+
+
+
+
+ +
+ + + +
+ +
+
+
+
+
+ +
+ + + +
+
+ + + +
+ + + +
+ |
+
+
+
+
|
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com