PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

 

 

 

Listopad

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Wieje i pada

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          zna zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią;

-          rozumie potrzebę ubierania się odpowiednio do pogody;

-           zna konsekwencje nieodpowiedniego stroju - choroba;

-          wskazuje różnice występujące pomiędzy dniem i nocą;

-          dostrzega różnice w wyglądzie chmur – kolor, kształt;

-          rozumie znaczenie kolorów chmur – zapowiadają pogodę;

-          dostrzega siłę wiatru;

-          zna sposoby wykorzystywania siły wiatru i jej negatywne skutki;

-          sprawdza siłę i kierunek wiatru za pomocą pasków krepiny na patyku;

-          określa podobieństwa i różnice wiatraków: zabawki, elektrycznego, do przemiału mąki, wytwarzającego prąd.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         buduje wypowiedzi na określony temat;

-         posługuje się określeniami: plucha, mżawka, szaruga, słota, szaruga jesienna;

-         zna określenia dotyczące deszczu: dzwoni, bębni, dudni, tłucze, gra, kapie, leje, siąpi, mży...;

-         zna określenia dotyczące wiatru: wietrzyk, wiaterek, zawierucha, wichura, dudni, gwiżdże, piszczy...;

-         odczytuje obrazkową instrukcję;

-         globalnie czyta podpis do obrazka 6 parasoli;

-         globalnie czyta wyraz: parasole;

-         wykonuje ćwiczenia oddechowe - zachowuje prawidłowy tor oddechowy, wydłuża fazę wydechu, reguluje siłę i długość wydechu;

-         usprawniania ruchome narządy mowy;

-         prawidłowo realizuje dźwięki sz, f;

-        ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: tu-tuuuu; fiu-fiu; dum-dum-grum, tum-tum-bach; plim-plum-bęc.

 

Aktywność matematyczna:

-         tworzy zbiory sześcioelementowe;

-         zna liczbę sześć i jej znak graficzny - cyfrę 6;

-         praktycznie rozkłada liczbę sześć na składniki;

-         posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

-         posługuje się określeniami: duży – mniejszy - mały, długi – krótszy - krótki, gruby – cieńszy - cienki;

-         tworzy rytmiczny układ obrazków;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         umiejętnie łączy farby w celu uzyskania nowych kolorów – odcieni szarości;

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Poryw wiatru Cortot;

-         rozwija twórczą wyobraźnię w trakcie własnej działalności plastycznej przy zastosowaniu określonych środków ekspresji;

-         eksperymentuje w poszukiwaniu barw i formy zobrazowania deszczu;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową;

-         rozwija sprawność manualną;

-         rysuje abstrakcyjne znaki graficzne;

-         zapełnia kontury barwą;

-         rozumie zasady kodu graficznego;

-        buduje z klocków konstrukcje pionowe i poziome z zachowaniem zasad równowagi.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Listopadowa piosenka;

-        podejmuje próby śpiewu solowego lub w duecie;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         rozróżnia: zwrotki, refren;

rozwija wrażliwość i wyobraźnię muzyczną;

-         kształci percepcję słuchową;

-        zna instrumenty: trąbka, flet, bęben, fortepian;

-         ilustruje ruchem treść piosenki,

-        doskonali syntezę i analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija ogólną sprawność i zwinność;

-         wzmacnia mięśnie rąk i nóg;

-        ilustruje ruchem treść piosenki.

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

 

+

 

+

 

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

+

 

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

 

+

+

+

+

+

+

 

 

 

 

+

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

Listopad

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Mój kraj

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          współpracuje w zespole;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          interesuje się własną miejscowością - poznaje budowle, pomniki, miejsca pamięci oraz herb;

-          zna własny adres;

-          rozumie potrzebę pamiętania własnego adresu;

-          zna herb Warszawy;

-          zna godło Polski;

-          zna nazwę pierwszej stolicy Polski - Gniezno;

-          zna symbole: Krakowa, Warszawy, Torunia i Gdańska;

-          orientuje się na mapie Polski;

-          zna symbole narodowe:  hymn, flaga, godło i rozumie ich znaczenie;

-          wie, jaką postawę należy przyjąć podczas śpiewania hymnu;

-          rozwija tożsamość narodową;

-           zna kontynent na którym leży Polska - Europa;

-          wie, że Polska jest częścią Unii Europejskiej;

-          zna symbol Unii Europejskiej - flagę.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawną gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozumie określenie adres;

-         opowiada treść historyjki obrazkowej z uwzględnieniem następstwa zdarzeń - używa określeń: najpierw, potem, później, na końcu;

-         zna legendy  dotyczące powstania Warszawy i państwa polskiego;

-         rozumie określenia stolica;

-         czyta globalnie napisy: mapa Polski, Tu jest flaga Polski.;

-         czyta globalnie wyrazy: flaga, godło;

-         zna obraz graficzny głoski f – litery f, F;

-         posługuje się określeniami: flaga, godło, hymn, symbole narodowe;

-         rozwija zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy;

-         wykonuje ćwiczenia pionizujące język;

-         utrwala prawidłową realizację dźwięku sz;

-        usprawnia mięśnie narządów artykulacyjnych.

 

Aktywność matematyczna:

-         doskonali liczenie w zakresie 6;

-         posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

-         rozkłada liczby 6 na dwa składniki, z których jeden jest dany (przygotowanie do odejmowania);

-         rozumie określenia: z lewej/prawej strony;

-        rozwija logiczne myślenia.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-          rozwija proces percepcji w zakresie elementów kulturowych poprzez dzieła sztuki, ilustracje i teksty literackie;

-           rozwija twórczą wyobraźnię,

-          wykorzystuje zdobyte wiadomości w procesie twórczym, z wykorzystaniem charakterystycznych dla danego regionu środków ekspresji;

-          zna zabudowę starej i nowoczesnej zabudowy Warszawy;

-          rozpoznaje, nazywa budowle, zabytki i pomniki stolicy;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową;

-         rozwija sprawność manualną;

-         swobodnie kreśli linie;

-         poszerza doświadczenia konstrukcyjne;

-         rozwija pomysłowość i wyobraźnię.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Nasza warszawska Syrenka;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-        zna hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego;

-         rozwija poczucie rytmu i frazy muzycznej;

-        doskonali analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija ogólną sprawność fizyczną;

-         ćwiczy mięśnie tułowia;

-        sprawnie porusza się krokiem dostawnym po obwodzie koła.

 

+

+

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

 

+

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

+

 

+

 

 

 

 

+

 

+

 

+

+

+

 

 

+

+

 

+

 

+

+

 

 

 

+

+

 

+

+

 

+

 

+

 

+

 

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Wszyscy mają domy

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          uczy się radzić sobie z przegraną;

-          zna własny adres;

-          nazywa budynki w najbliższej okolicy, dostrzeganie różnic w ich wyglądzie;

-          zna domy zwierząt;

-          przyporządkowuje sprzęty domowe do pomieszczeń;

-          zna zwierzęta domowe.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         interpretuje powiedzenia dotyczących domu, np. dom otwarty, wymówić dom, trząść domem...;

-         interpretuje przysłowia: Jak ty komu, tak on tobie. Wolnoć Tomku w swoim domku

-         czyta globalnie wyrazy: dom, domy, wazony, dywany;

-         rozumie określenie perski dywan;

-         zna obraz graficzny głoski o – litery o, O;

-         czyta globalnie wyrazy: dom, dywany;

-         czyta globalnie zdania obrazkowo - wyrazowe;

-         wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach;

-         posługuje się  nazwami zwierząt ich domów;

-         wykonuje ćwiczenia pionizujące język;

-        usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         posługuje się nazwami liczebników porządkowych;

-         rozumie określenia: nad, z lewej/prawej strony; mniej/więcej;

-         rozpoznaje i nazywa figury geometryczne;

-         tworzy budowle z klocków według wzoru -poprawnie odtwarza układ przestrzenny, rozpoznaje, kształty, kolory i liczbę klocków oraz ich wzajemne położenie;

-         odróżnia odległości: blisko, daleko, bliżej, dalej;

-         rozumie określenia: na prawo/lewo od;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rozwija sprawność percepcyjną w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów domów (kształty, wielkość, proporcje, cechy charakterystyczne);

-         rozwija umiejętności warsztatowe i wyobraźnię poprzez wykonanie prostych kompozycji na płaszczyźnie;

-          wzbogaca wiedzę o zagadnienia z zakresu architektury na poziomie elementarnym;

-         rysuje pod dyktando;

-         rysuj linie proste po śladzie i samodzielnie;

-         doskonali umiejętność odwzorowywania;

-         rysuje linie proste, pionowe w liniach - z góry na dół;

-          doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-        odróżnia architekturę współczesną od zabytkowej;

-         podejmuje prace zespołowe w zabawach budowlano – konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych klocków.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Rozśpiewany blok;

-         kształtuje poczucie rytmu i frazy;

-         poszerza wiedzę o instrumentach muzycznych: kontrabas, saksofon, wielki bęben, harfa;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         rozpoznaje dźwięki i nazywa rzeczy i zwierzęta, które je wydają;

-         doskonali syntezę sylabową;

-         rozwija słuch fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija zwinność i sprawność ruchową;

-         wzmacnia mięśnie rąk i nóg;

-         ilustruje ruchem treść wiersza;

-        kieruje się w zabawie umownymi sygnałami.

 

 

+

+

+

 

+

+

+

 

+

+

 

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

 

+

+

+

 

+

+

+

 

 

+

 

 

 

 

+

+

+

 

+

+

 

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

 

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

Listopad

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Zwierzęta przygotowują się do zimy

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          w czasie zabaw posługuje sie umiarkowanym głosem;

-          wie, jak zwierzęta przygotowują się do zimy: zasypianie, zmiana futra, gromadzenie zapasów;

-          zna zwierzęta zapadające w sen zimowy: wiewiórka, niedźwiedź, borsuk, suseł;

-          rozumie zjawisko zapadania w sen zimowy przez zwierzęta;

-          zna ptaki odlatujące do ciepłych krajów: bocian, żuraw, kukułka i ptaki pozostające u nas na zimę: wróbel, gołąb, sroka;

-          zna sposób zachowania niedźwiedzia w zależności od pory roku.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź kilkuzdaniową na określony temat;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozwija zainteresowanie książką jako źródłem wiedzy;

-         zna obraz graficzny głoski s – litery s, S;

-         czyta globalnie wyrazy: suseł, ptaki, Polska, Afryka;

-         czyta globalnie napis: Sen lasu;

-         odczytuje obrazkową instrukcję;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich;

-         definiuje przewodnią myśl utworu;

-         układa historyjkę według chronologii wydarzeń - opowiada jej treść;

-         zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową;

-        usprawnia wszystkie mięśnie artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         rozwija orientację w schemacie własnego;

-         rozumie określenia z lewej/prawej strony;

-         inwentaryzuje zapasy w spiżarniach wiewiórki - przelicza, porównuje liczby;

-          używa określeń najwięcej, najmniej, więcej, mniej;

-         układa dowolne wzory z figur geometrycznych - rozpoznaje i nazywa podstawowe figury;

-         dostrzega następstwo pór roku;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         wykonuje obrazek techniką origami płaskie z koła;

-         odzwierciedla w formie przestrzennej wygląd jeża;

-         rozwija proces percepcji inspirowanej kontaktem ze środowiskiem naturalnym i dziełami sztuki;

-         rozwija twórczą wyobraźnię w czasie analizy tekstu i ilustracji;

-          stosuje zdobytą wiedzę na temat ptaków odlatujących i zimujących w Polsce;

-         tworzy pracę plastyczną z wykorzystaniem określonych środków ekspresji twórczej;

-         rysuje proste kształty po kropkach i samodzielnie;

-         nabywa umiejętności samodzielnego planowania rysunku.

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Kto tu mieszka?;

-         podejmuje próby śpiewania w małych zespołach;

-         dostrzega zmiany dynamiki;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         rozwija słuch fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących;

-         wyodrębnia w wyrazach pierwszą głoskę;

-        doskonali analizę i syntezę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija ogólną sprawność fizyczną;

-         ćwiczy mięśnie tułowia;

-         ilustruje ruchem treść wiersza.

 

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

+

 

+

+

 

 

 

 

 

+

+

 

 

+

+

 

+

 

+

 

 

+

+

+

 

+

 

+

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grudzień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Czekamy na Mikołaja

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          zna bajkową krainę Mikołaja;

-          dostrzega elementy związane z Mikołajkami na wystawach sklepowych;

-          rozwija uczucie empatii dla innych przeżywających smutne chwile;

-          rozwija zmysł dotyku.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         domyśla się treści obrazka odsłanianego fragmentami;

-         odtwarza z pamięci treść i szczegóły obrazka po zasłonięciu jego fragmentów;

-         zna obraz graficzny głoski m – litery m, M;

-         czyta globalnie wyraz Mikołaj;

-         czyta globalnie napisy: Mikołaj i sanie, Mikołaj i komin, dla Mikołaja;

-         odczytuje kod literowo-barwny;

-         usprawnia wszystkie ruchome narządy artykulacyjne - ze szczególnym zwrócenie uwagi na pionizację języka;

-        prawidłowo artykułuje dźwięk cz.

 

Aktywność matematyczna:

-         zna liczbę siedem i jej znak graficzny - cyfrę 7;

-         różnicuje i porównuje wzrastające wielkości;

-         posługuje się nazwami liczebników głównych i porządkowych;

-         tworzy rytmiczny układ elementów;

-        rozumie określenia: po równo, tyle samo.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rysuje kredkami - odzwierciedlanie w formie plastycznej wyglądu Mikołaja;

-         odzwierciedla w formie plastycznej własne pragnienia i marzenia;

-         rozwija proces percepcji przy rozpoznawaniu tradycji mikołajkowych;

-         rozwija twórczą wyobraźnię i ekspresję poprzez kontakt z literaturą i sztuką;

-          wzbogaca wiadomości na temat zwyczajów mikołajkowych i wykorzystuje je w tworzeniu prostych układów kompozycyjnych;.

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-          rysuje linie po śladzie kropek;

-        kreśleni różnorodne znaki graficzne.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-        zna piosenkę Idzie święty Mikołaj;

-         dostrzega zmiany barwy dźwięków; 

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         wykonuje układ ruchowy do piosenki Jingle bells;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         rozwija słuch fonematyczny poprzez tworzenie wyrazów rozpoczynających się określoną sylabą;

-         doskonali syntezę i analizę sylabową.

 

 

Aktywność ruchowa:

-         spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas pokonywania toru przeszkód;

-        nabiera wprawy w wykonywaniu serii zadań ruchowych.

 

+

 

+

+

 

+

 

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

 

 

 

+

+

 

 

+

 

 

 

+

+

+

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

+

+

 

+

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grudzień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Krawcowa

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zna pracę krawcowej i narzędzia potrzebne do jej wykonywania;

-         zna rodzaje materiałów z których wykonane są ubrania: wełna, polar, płótno, bawełna, sztuczne futro;

-         zna etapy szycia sukienki;

-         rozumie konieczność ostrożnego obchodzenia się z igłami i kującymi roślinami;

-         zna roślinę egzotyczną - kaktus;

-        rozwija umiejętność radzenia sobie z porażką.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         dostrzega humor tekstu literackiego;

-         rozumie określenia: faktura, krawiec, projektant mody;

-         posługuje się określeniami: szpilki, szpuleczki, maszyna do szycia oraz nazwami ubrań;

-         zna obraz graficzny głoski u – litery u, U;

-         czyta globalnie wyraz: ubrania;

-         czyta globalnie napisy: 6 sukienek, 0 sukienek;

-         opowiada treść obrazków z uwzględnieniem następstwa zdarzeń;

-         interpretuje powiedzenie Robić z igły widły.;

-         prawidłowo realizuje dźwięki szeregów szumiącego i ciszącego;

-        pionizuje język.

 

Aktywność matematyczna:

-         orientuje się w schemacie własnego ciała: lewa/prawa ręka, nazwy palców;

-         zna liczbę zero i jej znak graficzny - cyfrę 0;

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         posługuje  się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

-         dostrzega różnice w wyglądzie guzików: kształt, kolor, liczba dziurek;

-        klasyfikuje guziki według kształtu i koloru.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rozwija proces percepcji swobodnej poprzez rozpoznawanie i nazywanie części garderoby;

-         rozwija twórczą wyobraźnię przez analizę dzieł sztuki użytkowej, ilustracji i tekstu;

-          stosuje zdobytą wiedzę w tworzeniu projektów prostych form ubioru;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-         rysuje linie proste poziome i pionowe;

-        tworzy dowolne kompozycje z guzików - rozwija pomysłowość i wyobraźnię.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Gdzie te igły?;

-         rozróżnia zwrotki i refren;

-         doskonali analizę sylabową;

-         wysłuchuje głoskę u w nagłosie.

-        dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         nabywa umiejętności współdziałania w parach;

-         rozwija siłę i wytrzymałość;

-        ilustruje ruchem treść wiersz.

 

 

+

+

 

+

 

 

 

 

+

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

+

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

+

 

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

Grudzień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Coraz bliżej święta

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zna tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia;

-         dostrzega w najbliższym otoczeniu zmiany związane z nadchodzącymi świętami;

-         zna sposoby dekorowania choinek i ozdabiania mieszkań dawniej i dziś;

-        zna drogę kartki pocztowej od nadawcy do adresata.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         zna obraz graficzny głoski a – litery a, A;

-         czytania globalnie wyrazy: aniołek, makowiec, karp, pierogi, kompot;

-         czyta globalnie napis 7 bombek;

-         rozumie określenia: podłaźnik, snop zboża, listonosz, skrzynka pocztowa, segregowanie, wóz pocztowy;

-         opowiada treść historyjki obrazkowej;

-         zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową;

-         usprawnia narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         tworzy rytmiczny układ elementów;

-         dopełnia elementy zbioru do siedmiu;

-         określa wielkości, kształt, kolor ozdób choinkowych;

-         posługuje się określeniami: na górze/dole, z lewe/prawej strony;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rozwija proces percepcji swobodnej w zakresie kształtów i barw ozdób choinkowych poprzez obserwację kierowaną wytworów sztuki ludowej, ilustracji i literatury;

-          rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię przez projektowanie i wykonanie własnych ozdób choinkowych wskazaną techniką;

-         zapełnia barwą kontury obrazka;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Już blisko kolęda;

-         jest wrażliwe na frazę muzyczną;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         rozpoznaje odgłosy wydawane przez różne rodzaje dzwonów i dzwonków;

-         zna popularne kolędy;

-         doskonali syntezę i analizę sylabową;

-        wysłuchuje samogłoski w nagłosie.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         spokojnie oczekuje na swoją kolej podczas pokonywania toru przeszkód;

-         nabiera wprawy w wykonywaniu serii zadań.

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

+

 

 

+

+

 

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

+

+

 

 

+

+

+

+

 

+

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grudzień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Już zima

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         określa pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy;

-         wie, w jaki sposób powstają płatki śniegu;

-         zna właściwości śniegu: suchy, sypki – nie lepi się, wilgotny – dobrze się lepi;

-         zna niebezpieczeństwa związane z mrozem i sposoby przeciwdziałania marznięciu;

-         zna sposób działania i odczytywania termometru zaokiennego;

-         rozumie konieczność dostosowania ubioru do temperatury;

-        poznaje właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi śniegu: pada, prószy, sypie, skrzypi, skrzy się...;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi śniegowych gwiazdek: kruche, delikatne, wirują;

-          czytania globalnie wyrazy: narty, sanki, rower, piłka, płatki;

-         dobiera w pary obrazki, których nazwy są przeciwstawne;

-         rozumie określenia: szron, zamarzanie, lód, kra, góra lodowa;

-         zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową, wydłuża fazę wydechu;

-         usprawnia wargi, język i podniebienie miękkie.

 

Aktywność matematyczna:

-         zna liczbę osiem i jej znak graficzny – cyfrę 8;

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         stopniuje pojęcia wielkościowe i wyróżniania trzy wzrastające wielkości;

-         odrzuca elementy zbioru tak aby pozostało tyle, ile wskazuje liczba kropek (cyfra);

-         rozumie określenia: na górze/dole, nad, pod, z lewej/prawej strony;

-         dzieli zbiór na podzbiory;

-         różnicuje długości: krótki, dłuższy, długi;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         wycina z papieru gwiazdki śniegowe - rozwija pomysłowość i wyobraźnię, umiejętnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami;

-         rozwija proces percepcji inspirowanej w zakresie barwy białej i jej odcieni poprzez obserwację przyrody i dzieł sztuki;

-         rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię;

-         stosuje zdobytą wiedzę we własnej działalności plastycznej;

-         dobiera odpowiednią gamę kolorystyczną dla zilustrowania zimy;

-         odczytuje kod graficzno – barwny;

-         rysuje na ograniczonej przestrzeni krótkie linie proste;

-          doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Tęgi mróz;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         doskonali syntezę i analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         nabywa umiejętności współdziałania w parach;

-         rozwija siłę i wytrzymałość.

 

 

+

 

+

 

+

+

 

+

 

 

 

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

 

+

 

+

 

+

+

+

 

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

+

+

 

+

 

+

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styczeń

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Witamy nowy rok

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zgodnie bawi się w zespole;

-         pokonuje niechęć przed występami na forum grupy;

-         zna różnorodne zegary przedmioty służące do odmierzania czasu - minutnik, klepsydra;

-         zna pracę zegarmistrza i narzędzia potrzebnych do jej wykonywania;

-         dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w kolejnych porach roku;

-         określa zjawiska przyrodnicze oraz  sposoby spędzania czasu kolejnych porach roku.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozumie określenia: sylwester, północ, minutnik, klepsydra, pory roku;

-         rozumie określenia: na górze/dole oraz z lewe/prawej strony obrazka;

-         zna obraz graficzny głoski z – litery z, Z;

-         czytania globalnie wyrazy: zegar, rower, sanki, piłka, narty;

-         czyta globalnie napisy: Zabawa z balonami, 4 pory roku;

-         ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach: cyk, bim, bam, bom,  tyk, deń;

-         posługuje się nazwami pór roku i miesięcy;

-         usprawnia ruchome narządy artykulacyjne, pionizuje język;

-          zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową;

-         prawidłowo artykułuje głoskę z.

 

Aktywność matematyczna:

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         podejmuje próby odczytywania godzin na zegarze treningowym;

-         tworzy regularności (rytmy), w których powtarzają się sekwencje 4-wyrazowe;

-         dostrzega rytmiczne następstwo pór roku;

-         dostrzega następstwo kolejnych miesięcy;

-         koduje rytm pór roku za pomocą liczby palców, liczby kropek i liczb w zapisie cyfrowym;

-         doskonali orientację w schemacie ciała;

-         rozumie określenia: tyle samo, po równo;

-         rozpoznaje i nazywa kształty figur geometrycznych: koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         kojarzy pory roku z barwami;

-         rozwija proces percepcji poprzez analizę dzieł sztuki i tekstów literackich z uwzględnieniem kolorystyki czterech pór roku;

-          stosuje zdobytą wiedzę przez przedstawienie zjawisk przyrodniczych z wykorzystaniem palety barw charakterystycznej dla danej pory roku;

-         wzbogaca język wypowiedzi plastycznej w zakresie kompozycji i barwy;

-         rysuje linie nieregularne w różnych kierunkach;

-         kreśli linie proste, pionowe po śladzie;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-        wznosi budowle z klocków - rozwija wyobraźnię przestrzenną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Pory roku;

-         podejmuje próby solowego śpiewania refrenu;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         kształci wyobraźnię muzyczną;

-         rozwija percepcję muzyczną;

-         doskonali syntezę i analizę sylabową;

-        wysłuchuje głoski w nagłosie.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         kształci zręczność i zwinność.

 

 

+

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

+

 

 

 

 

 

+

 

+

+

 

+

 

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

+

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styczeń

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Zimą pomagamy zwierzętom

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zgodnie bawi się w zespole;

-         rozpoznaje: sikorkę, wronę, gołębia, wróbla, srokę, gila, jemiołuszkę, czeczotkę, szczygła;

-         zna ptaki przylatujące do polski zimą;

-         rozumie konieczność dokarmiania zwierząt zimą;

-         zna zimowy pokarm ptaków i zwierząt leśnych;

-         zna ochronną rolę barwy futra.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawną gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         interesuje się książką jako źródłem wiedzy;

-         opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń;

-         posługuje się określeniami: z lewej/prawej strony kartki;

-         rozumie określenia: prawda, fałsz;

-         zna obraz graficzny głoski g – litery g, G;

-         czytania globalnie wyrazy: gil, gile, sroka, karmnik  oraz napis dwa ptaki;

-         odczytuje obrazkową instrukcję;

-         usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         rozumie określenia: obok, w, pod, na, nad;

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-         doskonali orientację w schemacie ciała;

-         wyznacza wynik dodawania na konkretach;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

 

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         kojarzy pory roku z barwami;

-         rozwija proces percepcji inspirowany w kontakcie z przyrodą i dziełami sztuki;

-         rozwija ekspresję twórczą i wyobraźnię poprzez analizę obrazów, ilustracji i tekstu z uwzględnieniem nastroju;

-         stosuje zdobytą wiedzę w tworzeniu układów przestrzennych;

-         rysuje krótkie linie proste w pionie i poziomie;

-         kreśli linie proste, pionowe po liniach kratek;

-         rysuje linie proste pionowe i ukośne po śladzie, kropkach i samodzielnie;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-        wznosi budowle z klocków - rozwija wyobraźnię przestrzenną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę W naszym karmniku;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         rozwija umiejętności taneczne;

-         rozpoznaje odgłosy wydawane przez zwierzęta leśne i ptaki;

-         dostrzega różnice w brzmieniu wyrazów Kasia – kasza;

-        doskonali syntezę i analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         kształci zręczność i zwinność;

-         nabywa wprawy w rzutach i łapaniu piłki.

 

 

 

 

 

+

 

+

+

 

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styczeń

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Święto babci i dziadka

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zgodnie bawi się w zespole;

-         nazywa członków rodziny wielopokoleniowej, określanie stopnia pokrewieństwa;

-         tworzy drzewo genealogiczne własnej rodziny;

-         wie, jak można sprawić przyjemność bliskiej osobie;

-         dostrzega ważną rolę dziadków w życiu dzieci;

-          obdarza szacunkiem i przywiązaniem członków rodziny.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawną gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozumie określenie: drzewo genealogiczne;

-         interpretuje powiedzenie Uśmiech jest dobry na co dzień;

-         zna obraz graficzny głoski w – litery w, W;

-         czytania globalnie wyrazy: wnuk, serca  oraz napis Gramy razem;

-         czyta zdania obrazkowo-wyrazowe;

-         opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń;

-         wzmacniania mięsień okrężny warg

-         usprawnia czubek języka (apeks).

 

Aktywność matematyczna:

-         rozumie określenie wokół, wiele, pośrodku, większe, mniejsze, z boku, na dole, na górze;

-         odwzorowuje układ elementów złożonych z figur geometrycznych;

-         wyodrębniania z mozaiki geometrycznej figury w kształcie koła, prostokąta, trójkąta;

-         nazywa kolejne dni tygodnia;

-         łączy przedmioty funkcjonalnie ze sobą powiązane;

-         liczy w zakresie 8, rozpoznaje cyfry do  8;

-        wyznacza sumę oczek na dwóch kostkach.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rozwija proces percepcji poprzez analizę i interpretację obrazu, ilustracji i tekstu pod kątem zawartości emocjonalnej;

-         rozwija twórczą  wyobraźnię poprzez formowanie w masach plastycznych, z uwzględnieniem pozytywnych emocji;

-         rozwija umiejętności warsztatowe poprzez komponowanie projektu medalu – symbolu miłości;

-         rysuje postać człowieka z uwzględnieniem szczegółów twarzy;

-         rysuje ciągłe linie bez odrywania dłoni od kartki;

-          rozumie znaczenie strzałki przy prowadzeniu linii;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Wszystkie dzieci dobrze wiedzą;

-         muzyczno - ruchowe

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-        rozwija umiejętności taneczne.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         kształci zręczność i zwinność;

-         ilustruje ruchem treść wiersza.

 

 

+

 

+

+

 

+

+

 

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

+

 

+

+

 

 

+

 

+

 

+

+

 

+

+

 

+

+

 

 

 

+

 

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

 

+

+

 

 

+

 

 

+

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Styczeń

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Zimowe zabawy

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         zgodnie bawi się w zespole;

-         zna charakterystyczne cechy zimy;

-         zna właściwości śniegu: suchy, sypki – nie lepi się, wilgotny – dobrze się lepi;

-         zna zasady bezpiecznego zachowania w czasie zabaw zimowych.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawną gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         dokonuje oceny zachowania głównego bohatera utworu;

-         próbuje zidentyfikować przewodnią myśl utworu;

-         wyszukuje różnice i podobieństwa na obrazkach;

-         rozumie określenia: na górze/dole, z lewej/prawej strony obrazka;

-         opowiada historyjkę obrazkową według chronologii wydarzeń;

-         zna obraz graficzny głoski n– litery n, N;

-         czytania globalnie wyrazy: narty, sanki, buty, kijki, bałwanki, karty, banany, krany, murek, nurek;

-         czyta globalnie napisy: Tak wolno!, Tak nie wolno!;

-         posługuje się nazwami zimowych sportowców i zimowego sprzętu sportowego;

-         różnicuje i prawidłowo artykułuje dźwięki trzech szeregów – szumiącego, syczącego i ciszącego).

 

Aktywność matematyczna:

-         zna liczbę dziewięć i jej znak graficzny - cyfrę 9;

-         posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi;

-         dopełnia liczbę elementów zbioru do siedmiu, ośmiu i dziewięciu;

-        rozumie określenia: w koszu, poza koszem.

 

Aktywność plastyczna, grafomotoryczna i techniczna:

-         rozwija proces percepcji poprzez analizę dzieł sztuki oraz obserwację zabaw i sportów zimowych;

-         rozwija ekspresję twórczą  i sprawność manualną poprzez tworzenie postaci charakterystycznych dla tematyki zimowej;

-          wzbogaca język wypowiedzi plastycznej w zakresie ikonografii, barwy i kompozycji;

-         rysuje linie na ograniczonej powierzchni;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Zimowe sporty;

-         reaguje ruchem na zmiany nastroju i tempa w muzyce;

-         muzyczno-ruchowe

-         doskonali analizę i syntezę  sylabową oraz syntezę głoskową;

-        wysłuchuje głoskę n w nagłosie i śródgłosie.

 

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         kształci zręczność i zwinność;

-         nabywa wprawy w rzutach i łapaniu piłki.

 

 

 

 

+

 

+

+

+

 

+

 

 

 

 

+

+

+

+

 

 

+

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

 

+

+

 

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

+

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

 

 

 

Wrzesień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

W przedszkolu

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-         zna zasady korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy, atrakcyjnych zabawek, gier, układanek;

-         odkłada zabawki na wyznaczone miejsca;

-         zna pomieszczenia przedszkola;

-         wie, jak bezpiecznie poruszać się w budynku przedszkola;

-         przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-         uważnie słucha poleceń i stosuje się do nich,

-         przestrzega reguł zabawy;

-        wie, w jaki sposób znaczki porządkują życie w przedszkolu.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         buduje wypowiedzi na określony temat;

-         wiąże opis słowny z osobą, zabawką;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich;

-         próbuje zidentyfikować przewodnią myśl utworu literackiego ;

-         wykonuje ćwiczenia oddechowe - zachowuje prawidłowy tor oddechowy;

-        usprawnia ruchome narządy narządów mowy – język, policzki, wargi.

 

Aktywność matematyczna:

-         grupuje obiekty w sensowny sposób (te pasują do siebie; są podobne) oraz rozdziela je (te są inne od tych) ;

-         rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         zna pojęcie obraz;

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Zabawy dziecięce P.  Breugel;

-         stosuje zdobytą wiedzę we własnej działalności plastycznej – przedstawić postać i jej cechy charakterystyczne, radość wynikającą z zabawy;

-         sprawnie posługuje się wybraną techniką plastyczną dla wyrażania swoich przeżyć;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową;

-         rozwija sprawność manualną;

-        rysuje linie nieregularne w różnych kierunkach.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-        zna piosenkę Wrzesień przedszkolak;

-         zna budowę piosenki: zwrotki, refren;

-         rozpoznaje dźwięki wydawane przez zabawki;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-        doskonali syntezę i analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija ogólną sprawność i zwinność;

-         doskonali umiejętność poruszania się krokiem dostawnym,;

-        ilustruje ruchem treść piosenki.

 

 

 

+

 

+

+

+

 

+

 

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

+

 

+

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

Wrzesień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Moja grupa

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          współpracuje w zespole;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          używa zwrotów grzecznościowych;

-          zna zasady pełnienia dyżurów;

-          dba o porządek w najbliższym otoczeniu;

-          wykonuje prace na rzecz całej grupy;

-          dostrzega podobieństwa i różnice pomiędzy ludźmi.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         odbiera, rozumie i wyraża treści przekazywanych przez niewerbalne środki wyrazu;

-         opowiada treść historyjki obrazkowej z uwzględnieniem następstwa zdarzeń - używa określeń: najpierw, potem, później, na końcu;

-         nazywa przeżycia i uczucia postaci na obrazkach;

-          rozumie określeni: prawa, prywatność, godność osobista, tożsamość, swoboda, szacunek;

-         czyta globalnie napis Prawa dziecka;

-        rozwija świadomość ciała w obrębie aparatu artykulacyjnego - nazwa: język, wargi, zęby, podniebienie.

 

Aktywność matematyczna:

-         tworzy i kontynuuje regularny wzór (szlaczek);

-         rozwija orientację w schemacie własnego ciała;

-         liczy w dostępnym zakresie;

-        rozwija logiczne myślenia.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         rysuje twarz z uwzględnieniem szczegółów;

-         tworzy dowolne wzory z różnorodnych linii: proste, faliste, grube, cienkie, krótkie, długie;

-         konstruuje według własnych pomysłów budowle z klocków o różnym sposobie łączenia;

-         tworzy według własnych pomysłów kompozycje z mozaiki geometrycznej;

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Tadeusz Makowski Ka­pela dziecięca;

-         wie co to jest portret;

-         dokonuje analizy  portretów pod kątem, budowy ciała, proporcji, cech indywidualnych 
i  zawartości emocjonalnej;

-         potrafi wykorzystać swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – przedstawić portret kolegi/ koleżanki z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych fizycznych i psychicznych;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową;

-         rozwija sprawność manualną;

-        rysuje linie nieregularne.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-        zna piosenkę Grzeczne słówka;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         gra na instrumentach perkusyjnych;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         wyodrębnia wyrazy w krótkich zdaniach;

-        doskonali analizę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         rozwija zręczność i zwinność;

-        sprawnie wykonuje skoki.

 

+

+

+

 

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

+

+

+

+

 

 

 

+

+

 

+

 

+

 

+

 

+

+

 

 

+

 

 

 

 

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

 

 

Wrzesień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Minęły wakacje

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          w czasie zabaw i zajęć porozumiewa się umiarkowanym głosem;

-          współpracuje w zespole;

-          uważnie słucha poleceń;

-          zna charakterystyczne cechy krajobrazu: góry, morze, pojezierze, las;

-          zna wygląd stroju góralskiego;

-          zna zasady właściwego zachowania się w lesie;

-          zna zwierzęta leśne.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         ocenia zachowania postaci na obrazkach;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich;

-         definiuje przewodnią myśl utworu;

-         czyta globalnie wyraz las;

-         zachowuje  prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową, wydłuża fazę wydechu;

-        wykonuje ćwiczenia usprawniające język i policzki.

 

Aktywność matematyczna:

-         posługuj się określeniami: długie, krótkie, dłuższe, krótsze, takie same;

-         grupuje przedmioty według kształtu;

-         porównuje liczebności zbiorów, stosuje określenia: jest mniej, jest więcej, jest tyle samo, o jeden mniej, o jeden więcej;

-         zna liczbę jeden i jej znak graficzny – cyfra 1;

-         rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         rysuje linie po śladzie,

-         precyzyjnie zapełnia barwą kontury rysunku;

-         lepi z plasteliny - odzwierciedla wygląd oscypka w formie przestrzennej;

-         rysuje linie faliste - krótkie i długie;

-         poznaje właściwości piasku mokrego i suchego;

-         tworzy kompozycje z mozaiki geometrycznej według wzoru;

-         wykonuje pracę przestrzenną -  żaglówka;

-        dokonuje analizy dzieła sztuki - Chłopcy na brzegu Albert Edelfelt, zwracając uwagę na kolorystykę i nastrój;

-         wykonuje pracę plastyczną zainspirowaną dziełem sztuki i własnymi wspomnieniami z wakacji;

-         tworzy dowolne kompozycje z materiału przyrodniczego;

-         rysuje linie nieregularne oraz proste ukośne po śladzie i samodzielnie;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Pamiątki z wakacji;

-         rozwija pamięć muzyczną;

-         doskonali poczucie rytmu;

-         przyporządkowuje dźwięki do obrazka przedstawiającego miejsce, w którym możemy je usłyszeć;

-        ilustruje ruchem treść piosenki.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-        rozwija zwinność i sprawność ruchową.

 

 

+

+

+

 

+

 

+

+

+

 

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

+

 

 

 

+

+

 

+

 

 

+

+

+

 

+

+

+

 

+

+

 

 

+

 

 

+

 

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

Wrzesień

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Ruch drogowy

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          współpracuje w zespole;

-          rozumie znaczenie symboli - znaków: nakazu, zakazu, ostrzegawczych i informacyjnych;

-          zna zasady bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;

-          rozróżnia uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie;

-          dostrzega sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu na drodze;

-          zna zakresu pracy policjanta, narzędzia pracy oraz numery alarmowe 997, 112.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozumie wieloznaczność wyrazu zebra;

-         czyta globalnie napis To zebra i to zebra.;

-         nazywa środki transportu miejskiego;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich;

-         definiuje przewodnią myśl utworu;

-         zachowuje prawidłowy tor oddechowy, poszerza wydolność oddechową;

-        usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         rozwija orientację w schemacie własnego ciała – prawa / lewa strona;

-         tworzy regularności (rytmy), w których powtarzają się sekwencje 2- elementowe.;

-         zna liczbę dwa i jej znak graficzny – cyfra 2;

-         konstruuje grę planszową;

-         uczy się radzić sobie z przegraną;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Warszawa Edward Dwurnik, potrafi wskazać relacje przestrzenne (prawa, lwa strona, góra, dół);

-         wykorzystuje swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – poruszając się między czernią a bielą,  ilustruje słowo – zebra - odnosząc się  do dwóch poznanych znaczeń;

-         rysuje linie nieregularne i proste, pionowe po śladzie;

-         precyzyjnie zapełnia barwą kontury rysunku;

-        konstruuje budowle z klocków o różnym sposobie łączenia.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Piosenka sygnalizatora;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje ruchem na zmianę tempa;

-         rozpoznaje dźwięki dochodzące z ulicy;

-        doskonali syntezę sylabową.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-         rozwija zwinność i zręczność ruchową;

-        ilustruje ruchem treść wiersza.

 

 

+

+

+

 

+

+

 

+

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

+

+

+

 

+

+

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

+

 

 

+

 

 

 

+

 

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

Październik

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Jesień daje nam owoce

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          zna prace wykonywane w sadzie jesienią;

-          zna nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa;

-          zna owoce krajowe i egzotyczne, np. cytryna, pomarańcza, winogrona, melon;

-          wie, że należy myć owoce przed jedzeniem;

-          zna budowę owocu: skórka, miąższ, pestka/pestki;

-          zna przetwory owocowe: dżem, kompot, konfitury, sok;

-          samodzielnie wykonuje szaszłyki owocowe;

-          rozumie znaczenie jedzenia owoców dla zdrowia;

-          zna owoce trujące: cis, kalina, jemioła, wawrzynek;

-          rozumie zakaz jedzenia nieznanych roślin;

-          doskonali zmysł smaku.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         dostrzega humor tekstu literackiego;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich;

-         definiuje przewodnią myśl utworu;

-         opowiada treść historyjki obrazkowej;

-         posługuje się nazwami drzew owocowych;

-         zna obraz graficzny głoski o – litery o, O;

-         czyta globalnie wyrazy: owoce, okno, serce, okulary, cukierek, oko;

-         wiąże opis słowny z owocem;

-         rozumie określenia: owoce krajowe/egzotyczne/ twardy orzech do zgryzienia;

-        usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         określa właściwości owoców: rodzaj (nazwa), kształt, wielkość, kolor;

-         określa różnice w wyglądzie owoców tego samego gatunku;

-         grupuje owoce według wybranych właściwości;

-         porównuje liczebność zbiorów poprzez odwzorowywanie 1 do 1;

-         liczy w dostępnym zakresie pięciu;

-         rozumie określenia: w koszu, poza koszem;

-         orientuje się w schemacie własnego ciała;

-         rozwija logiczne myślenie;

-        uczy się radzić sobie z przegraną.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         lepi z plasteliny - odzwierciedla wygląd wybranego owocu w formie przestrzennej;

-         rysuje kolorową kredą - odzwierciedla kształt i kolor owoców;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-         rozwija sprawność manualną;

-         prowadzi linie nieregularne przecinające się;

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Balthazar van der Ast Martwa natura z koszem owoców;

-        potrafi wykorzystać zdobyte wiadomości we własnej działalności twórczej (stosując określoną technikę).

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-        zna piosenkę Pac, gruszka do fartuszka;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         gra na instrumentach perkusyjnych;

-         dostrzega zmiany wysokości dźwięków; 

-         doskonali syntezę i analizę sylabową;

-         wysłuchuje głoskę o w nagłosie;

-        dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-         rozwija zwinność i zręczność ruchową;

-         wykonuje zadania ruchowe;

-        ilustruje ruchem treść wiersza.

 

+

+

+

 

+

+

 

+

 

+

 

 

+

 

+

+

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

+

 

 

+

+

 

 

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

+

 

+

+

 

+

+

+

+

+

 

 

 

+

 

+

 

+

+

+

+

 

+

 

 

 

 

+

+

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Październik

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Jesień daje nam warzywa

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          rozpoznaje i nazywa warzywa - również mało znane: dynia;

-          zna właściwości lecznicze cebuli;

-          pokonuje niechęć przed poznawaniem nowych smaków;

-          samodzielnie wykonuje sałatkę warzywną;

-          zna wartości odżywcze warzyw;

-          rozróżnia jadalne części roślin rosnących w ziemi i nad ziemią.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         dostrzega humor tekstu literackiego;

-         dokonuje oceny postępowania bohaterów literackich - uzasadnia swoją wypowiedź;

-         prowadzi dialog z użyciem kukiełek;

-         poprawnie stosuje końcówki liczebników i rzeczowników w połączeniu ze sobą;

-        usprawnia ruchome narządy artykulacyjne.

 

Aktywność matematyczna:

-         określa właściwości warzyw: rodzaj (nazwa), kształt, wielkość, kolor;

-         grupuje warzywa według nazwy;

-         liczy w dostępnym zakresie;

-         zna liczbę trzy i jej graficzny obraz – cyfra 3;

-         wyodrębnia zbiory trzyelementowe;

-         posługuje się nazwami liczebników porządkowych;

-         odwzorowuje układ elementów;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi położenia elementów w przestrzeni;

-         rozwija logiczne myślenie;

-        uczy się radzić sobie z przegraną.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         wykonuje pracę przestrzenna - kukiełka z warzyw;

-         dokonuje analizy dzieła sztuki - Olga Boznańska Dziewczynka z koszem warzyw w ogrodzie;

-         potrafi wykorzystać swoją wiedzę podczas wykonywania pracy plastycznej – przedstawić postać i jej cechy charakterystyczne, radość wynikającą z zabawy;

-         sprawnie posługuje się wybraną techniką plastyczną dla wyrażania swoich przeżyć, zainspirowane dziełem sztuki, tekstem;

-         konstruuje budowle z klocków drewnianych i plastikowych;

-         rysuje po śladzie;

-         precyzyjnie zapełnia barwą rysunek;

-         doskonali chwyt pęsetkowy;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Jarzynowy wóz;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         rozwija słyszenie polifoniczne;

-         gra na instrumentach perkusyjnych;

-         doskonali syntezę i analizę sylabową;

-        dobiera w pary obrazki, których nazwy rymują się.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-         rozwija ogólną sprawność fizyczną;

-        odtwarza ruchem, rytmy ilustrowanych układem przestrzennym.

 

 

+

+

+

 

+

 

+

+

 

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

+

+

 

+

 

 

 

+

 

+

+

+

+

+

 

+

+

 

+

+

 

 

+

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

+

 

 

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

+

+

 

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

Październik

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Jesień w parku

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          zgodnie bawi się wspólnymi zabawkami;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          współpracuje w zespole;

-          w czasie zabaw i zajęć posługuje sie umiarkowanym głosem;

-          zna zwierzęta występujących w parku;

-          wie, jaką rolę pełnią parki w miastach;

-           zna zasady zachowania się w parku;

-          zna drzewa liściaste: dąb, kasztanowiec, klon, brzoza i iglaste: sosna, świerk, jodła;

-          rozpoznaje liście: dębu, kasztanowca, klonu i brzozy;

-         zna etapy rozwoju drzewa;

-          zna budowę drzewa: pień, konary, gałęzie, liście.

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         czytania globalnie wyrazy: lis, listy, listek, listki;

-         zna obraz graficzny głoski l – litery l, L;

-         rozumie określenie jesienne kolory;

-         posługuje się nazwami drzew: dąb, kasztanowiec, klon, brzoza;

-         zachowuje prawidłowy tor oddechowy, reguluje siłę wydechu, poszerza wydolność oddechową;

-         usprawnia ruchome narządy artykulacyjne -pionizacja języka;

-        doskonali prawidłową artykulację dźwięku sz.

 

Aktywność matematyczna:

-         określa różnice w wyglądzie liści;

-         wyodrębnia zbiory czteroelementowe;

-         zna liczbę cztery i jej znak graficzny – cyfra 4;

-         posługuje się nazwami liczebników porządkowych w zakresie 1 – 4;

-         rozumie określenia: z lewej/prawej strony, owalny, na zmianę;

-          tworzy rytmiczne układy elementów;

-         dostrzega następstwo pór roku;

-         układa elementów w szeregu, dobiera w pary;

-         szacuje, których elementów jest mniej / więcej;

-         doskonali liczenie w dostępnym zakresie;

-        rozwija logiczne myślenie.

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         tworzy kompozycje z materiału przyrodniczego;

-         wyróżnia i nazywa kolory charakterystyczne dla jesieni;

-         dokonuje analizy obrazu - Aleksander Gierymski Człowiek w alei, zwracając uwagę na kolorystykę i nastrój;

-         wykonuje pracę plastyczną z materiału przyrodniczego zainspirowane tekstem i własną wyobraźnią, uwzględnia kolorystykę i nastrój adekwatny do jesieni;

-         rysuje pod dyktando:

-         rysuj linie nieregularne i ukośne;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         doskonali pamięć muzyczną;

-         podejmuje próby śpiewu solowego;

-        ćwiczy poprawną intonację.

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-         rozwija zręczność;

-         wykonuje zadania ruchowe.

 

 

+

+

 

+

+

 

+

+

+

 

 

+

 

+

+

 

 

+

+

+

 

+

+

 

+

 

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

 

 

+

 

+

+

+

+

+

+

 

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

+

+

+

+

+

+

 

 

 

+

+

+

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

Październik

 

Temat

Przewidywane osiągnięcia

Poziom umiejętności

 

 

P

PP

Jesień w lesie

 

Aktywność społeczna, przyrodnicza i zdrowotna:

-          szanuje wytwory pracy kolegów;

-          przestrzega zasad bezpieczeństwa w sali i w ogrodzie;

-          zna środowisko przyrodnicze – las;

-         zna korzyści, jakie ma człowiek dzięki lasom;

-          rozumie potrzebę dbania o las;

-          zna rodzaje lasu: liściasty, iglasty, mieszany;

-          zna las pierwotny – roślinność, zwierzęta;

-          zna dom mrówek – mrowisko;

-          zna nazwę i wygląd: pełzaka, kowalika i dzięcioła;

-          zna pożyteczną rolę ptaków w przyrodzie;

-          rozpoznaje i nazywa: borowika, rydza, kurkę, maślaka, koźlaka, muchomora;

-          zna budowę grzyba: kapelusz, nóżka (trzon).

 

Aktywność językowa:

-         swobodnie wypowiada się w czasie zabaw i zajęć;

-         buduje wypowiedź poprawna gramatycznie;

-         uważnie słucha tekstów literackich;

-         rozumie określenia: grzyby jadalne, grzyby trujące, pożyteczne zwierzęta, las deszczowy;

-         interesuje się książką, jako źródłem wiedzy;

-         czytania globalnie wyrazy las, klocki, flet, dom, rower, kurtka, truje;

-         zna nazwy dinozaurów: meganeura, pterodont, diplodok, ceratops, stegozaur;

-         usprawnia ruchome narządy artykulacyjne -pionizacja języka, usprawnia wargi;

-        doskonali prawidłową artykulację dźwięku z, sz.

 

Aktywność matematyczna:

-         odróżniania odległości: blisko, daleko, bliżej, dalej;

-         posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni;

-         porównuje liczebności w zakresie pięciu, rozumie określenia: najmniej, najwięcej;

-         wyodrębnia zbiory pięcioelementowe;

-         zna liczbę pięć i jej znak graficzny – cyfra 5;

-         posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 1-5;

-         dopełniania elementy zbioru do pięciu;

-         odczytuje rytmiczny układ elementów;

-         uczy się radzić sobie z przegraną;

-        rozwija logiczne myślenie.

 

Aktywność plastyczna i techniczna:

-         tworzy kompozycje z materiału przyrodniczego;

-         wyróżnia i nazywa kolory charakterystyczne dla jesieni;

-         dokonuje analizy obrazu - Jerzy Kapłański Opieńki;

-         wykonuje pracę plastyczną z materiału przyrodniczego zainspirowane tekstem i własną wyobraźnią, uwzględnia kolorystykę i nastrój adekwatny do jesieni;

-         rysuje linie skośne i zaokrąglone po śladzie, linie ciągłą bez odrywania ręki od kartki;

-         rozumienie znaczenia oznaczeń symbolicznych – strzałka;

-         doskonali koordynacje wzrokowo-ruchową,

-        rozwija sprawność manualną.

 

Aktywność słuchowa i muzyczna:

-         zna piosenkę Zbieramy grzyby;

-         uczestniczy w zabawie ze śpiewem;

-         ilustruje ruchem treść piosenki;

-         wie z jakiego materiału wykonane są instrumenty: klawesy, pudełko akustyczne, trójkąt, tamburyno;

-         rozróżnia barwy dźwięków wydawanych przez instrumenty;

-         rozwija poczucie rytmu;

-         rozpoznaje odgłosy zwierząt leśnych;

-          ćwiczy syntezę sylabową;

-        rozwija słuchu fonematyczny poprzez dopowiadanie wyrazów rymujących;

 

Aktywność ruchowa:

-         przestrzega reguł zabawy;

-         reaguje na sygnał słuchowy;

-         reaguje na sygnał wzrokowy;

-         umiejętnie porusza się w korowodzie oraz krokiem dostawnym po obwodzie koła;

-         rozwija ogólną sprawność fizyczną.

 

 

+

+

 

+

+

+

+

 

+

+

 

+

+

 

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

 

 

+

 

 

+

 

 

+

 

+

 

+

 

+

 

+

+

 

+

+

+

+

 

 

+

+

 

+

 

 

+

 

 

 

+

 

+

 

+

+

 

 

+

+

+

+

 

+

 

+

+

+

+

 

 

 

 

+

+

+

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+